יום שני, 20 בפברואר 2012

שלטים מקומיים / מחנה יהודה (3) בורסת הבד"צים

צילם וכתב איתמר וכסלר

מנצ'סטר יונייטד. שוק מחנה יהודה, ירושלים, ינואר 2012.

השינוי הבולט ביותר שהתגלה לעיני מאז ביקורי הקודם בשוק מחנה יהודה הוא שלטונם הבלתי מעורער של הרבנים. גם מי שאינו כלכלן מבין מיד שכלכלת השוק היא קודם כל כלכלת הבד"ץ. לא נראה לי שקהל הלקוחות השתנה, אבל עכשיו כמעט אי אפשר למצוא שם חנות או בסטה שאינה מפרסמת בשלטים, בכרזות ובתוויות מחיר מי הם האחראים לכשרותה.

הודיתי בפני חברי הירושלמי, שהדריך אותי בנבכי השוק, כי אני מבולבל לגמרי, ושאלתי איך יודעים מה לקנות אצל מי. לפי ההתרשמות שלי, מי שהדברים הללו באמת חשובים לו צריך להיות מומחה גדול בתחום. חברי הסתכל עלי ברחמים ואמר שמי שצריך לדעת – יודע, ואין טעם שהדיוטות כמוני יטרידו את עצמם בעניינים לא להם. תשובתו, צר לי לומר, נראתה לי מתחמקת ומנסה להסתיר את העובדה שגם הוא, כמו יתר העוברים והשבים, אינו באמת יודע.

ובכל זאת ולמרות שזה באמת לא ענייני, מטריד אותי שנושא כל כך חשוב נשאר פרוץ והלקוחות סובבים אובדי עצות מדוכן לדוכן בלי שמישהו מוסמך יעוץ להם אצל מי לקנות. מי עדיף? ירקן א', שיש לו רק הכשר בסיסי מטעם המועצה הדתית של ירושלים, אבל יחד עם זאת הוא מצהיר שביום שישי הוא סוגר מוקדם לכבוד שבת קודש; או אולי ירקן ב', שמתהדר בהכשר של בד"ץ אגודת ישראל בתוספת הצהרה כללית על שיווק 'תוצרת יהודית בלבד ממשקים שומרי שבת'?

ומה עושה מי שבסך הכול רוצה לקנות ממתקים? בדוכן אחד מתנוססים בין ערימות של סוכריות, ופלים ושוקולדים שלטים קטנים המכריזים על שמות הפטרונים. לי נדמה שהסוכריות האדומות קיבלו את הכשר הבד"ץ של העדה החרדית, הוופלים נמצאים תחת חסותו של הרב ליכטנשטיין מבד"ץ לונדון, והשוקולד קיבל את חסות איגוד הרבנים של בד"ץ מנצ'סטר, אבל את מה שבאמת קורה כאן אני רק יכול לנחש.

לו הייתה לי גישה לגורמים המוסמכים הייתי מציע כמה רעיונות לשיפור המצב ולהגברת השקיפות. ראשית, הייתי פותח לשכת שירות במקום מרכזי בשוק. ישבו שם יועצים מוסמכים, ידריכו את הציבור המבולבל בסבך הכשרויות הסותרות והמתחרות, ויציעו פתרונות נקודתיים להרכבת סל מצרכים מאוזן מבחינה הלכתית.

שנית, כדאי להציב שלטים אלקטרוניים שידרגו את ההכשרים השונים. השאלה היא כמובן לפי אילו קריטריונים ייעשה הדרוג, וכיוון שמדובר כאן על כלכלת שוק, אפשר לאמץ את שיטת הבורסה. ההכשרים יסווגו למדדים על פי שיוכים רלוונטיים של מוצרים, שמות רבנים ואזורים גאוגרפיים, ואז נוכל לדעת סוף סוף במה עדיף להשקיע: בזית מרוקאי חדש עם הכשר הבד"ץ של העדה החרדית בירושלים, בסוכריות עם הכשר בריטי למהדרין, או אולי לפזר את ההשקעה ולרכוש חסה עם סל הכשרים של שישה רבנים שונים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.