יום שלישי, 20 במרץ 2012

שלטים מקומיים / נקודה למחשבה

צילם וכתב איתמר וכסלר

'עוד שלושה קילומטר, מעלש, יא חבלן'. בקעת הירדן, מארס 2012.

ידידנו עמיקם, שבין שלל עיסוקיו הוא גם מורה דרך, הזמין אותנו לטיול בבקעת הירדן, באזור שזכה לשם 'ארץ המרדפים'. עמיקם מכיר שם כל אבן, כל פרח וכל חיה, ולכן טיול אתו הוא תמיד חוויה מאלפת למי שהתמצאותו בחי ובצומח של ארץ ישראל מתבססת בעיקר על שיעורי הטבע בכיתה ה'. דובר גם על חוות תנינים שנמצאת בסביבה, וכיוון שאני מאוד אוהב גני חיות, מכל סוג, נעניתי בשמחה להזמנה.

עצרנו לאכול את ארוחת הבוקר למרגלות הר סרטבא ואחר כך עלינו לאנדרטה לזכר הנופלים בבקעת הירדן מאז מלחמת ששת הימים. האנדרטה ההרואית ניצבת בראש גבעה ונראית היטב מכל מקום בסביבה. מן החניון עולים אליה בדרך קצרה המגבירה את הרושם, ומשום כך הופתעתי לגלות שדווקא שם, אחרי שלושה-ארבעה צעדים, מצא מישהו לנכון למקם מתקן גלילי מבטון ששמו התקני הוא 'בריכת ביקורת לביוב', ושמו המוכר יותר הוא 'ג'ורה'. כיוון שאין במקום שירותים ציבוריים וגם לא כל מבנה שימושי אחר, נוכחותה של הג'ורה נראתה מוזרה ומיותרת. אלא שאז הבחנתי בשלט מתכת המוצמד אליה ומיד הבנתי שמדובר במשהו אחר לגמרי, כי השלט מבהיר באופן חד-משמעי שכאן יש לך עסק עם נקודה ממשלתית ומי שיחבל בה ייקנס.

על ההצהרה הזאת חתום המרכז למיפוי המדינה, מה שמרמז על האפשרות שמדובר בנקודה הרת גורל, במיוחד כשלוקחים בחשבון שאנו נמצאים בשטח C, שלגביו יש לממשלת ישראל הנוכחית עמדות נחרצות. שאלתי את עמיקם אם הוא חושב שהג'ורה מסתירה איזו הצהרה בדבר גבולות הקבע של המדינה. הוא הביט בי ברחמים ואמר שמדובר בסך הכול בנקודת מיפוי, ושכאלה יש בכל מקום בארץ, גם בתוך הקו הירוק. לא לגמרי השתכנעתי מתשובתו, כי גם אני כבר הייתי בכמה מקומות, וחוץ מזה הנוסח הזכיר לי את השלטים מ'עליזה בארץ הפלאות'.

ניסיתי להרים את המכסה כדי לבחון מקרוב איך נראית נקודה ממשלתית, אבל הוא היה כבד מאוד. הסתכלתי סביבי בחשש, כי לא היה לי מושג מניין יצוץ הפקח שמשגיח על הנקודה מפני מחבלים. כשמדובר בממשלת ישראל בעלת היד הארוכה המפורסמת, כדאי להיות זהיר כפליים. מי יודע איזו טכנולוגיה ואלו אמצעים הקצתה הממשלה כדי להגן על הנקודה שלה. יחד עם זאת, לא ממש הבנתי מדוע דווקא בג'ורה הזאת ירצה מישהו לחבל. יש כל כך הרבה מקומות שאפשר לחבל בהם לפני שמגיעים עד לכאן, ואיש לא טורח להזהיר אותנו ובוודאי שלא לגבות קנס.

המשך הטיול היה כמתוכנן. סיפרו לנו על בעיות השיווק של התמרים, על המחסומים בכבישים, על בעיות המים באזור ועל יחסי השכנות הבעייתיים בין הישראלים לפלסטינים. כולם היו מרוצים, אבל אני הייתי קצת מאוכזב כי בסופו של דבר לא נכנסנו לחוות התנינים. עמיקם הסביר שמישהו השאיר את השער פתוח והתנינים ברחו, איש לא יודע לאן. ביני לבין עצמי חשבתי שאם היו מפוזרות שם קצת יותר נקודות ממשלתיות, אנשי החווה היו מקפידים יותר על סגירת השער, ואולי גם התנינים היו חושבים פעם שנייה לפני שהחליטו לברוח.

18 תגובות:

  1. Itamar, any idea what DRTA means? Also, from
    the picture, it's hard to get a sense of scale -
    just how big is this nekuda memshaltit
    ?

    השבמחק
  2. אבו אל בנאת היקר,
    כיוון שאתה כבר מכיר אותי, וגם אני מתחיל לקבל מושג כלשהו לגביך, אתה בוודאי מנחש שערכתי תחקיר מקיף ככל האפשר בנוגע למשמעות ה-DRTA.
    מסתבר שיש דבר כזה, אבל הוא שייך מעולם החינוך, (Directed Reading Thinking Activity) וליתר דיוק, לשיפור הבנת הנקרא אצל ילדים. במובן הזה הוא מתאים באופן כללי למדור הזה, המנסה להבין משהו מן הקרוי 'תרבות ישראלית', אבל בזאת מסתיים הקשר.
    באתר של אגף המדידות אין ולו שמץ של איזכור ל-DRTA המסתורי, וחוץ מלפנות אליהם ישירות ולשאול מה זה בדיוק, עשיתי הכל.
    מאידך, במקרים כאלה לא איכפת לי שתישמר קצת עמימות, כי אחרי הכל אנחנו עוסקים כאן בדרך כלל במצבים די סוריאליסטיים.
    לשאלתך השנייה - קוטרה הסטנדרטי של בריכת בטון הוא 60 ס"מ, אבל כפי שכתבתי, לדעתי הנקודה האמיתית מוסתרת בתוך הבריכה, ולכן גודלה ישאר גם הוא בגדר תעלומה.

    השבמחק
  3. אם השלט הוא ממתכת, ישנו סיכוי שלא תראה אותו שוב בטיול הבא. אולי גנבי המתכות לא היו מגיעים למקום שכוח האל הזה, אבל אחרי שסיפרת עליו לכל העולם, עכשיו באמת אין לו סיכויי הישרדות רבים.
    ולגבי התנינים, האם הם באמת הגיעו לכינרת כפי שאומרת השמועה?

    השבמחק
  4. DRTA צר לי לאכזבכם, זה לא ראשי תיבות של, נאמר Domesticated Rats Theological Association ולא של שום דבר אחר. הנקודות האלה נמדדות באצעות הכוכבים בדיוק של סנטימטרים ומשמשות כ"עוגנים" למיפוי ארצנו הקדושה. DRTA אינו אלא שמה של הנקודה הזו, והוא קשור איכשהו למיקומה. למשל הנקודה שעל המצדה קרויה MZDA זו של הכרמל או אולי כרמיאל היא KRML יש DRGA ליד מצוקי דרגה ויש עוד שלוש מאות ומשהו נקודות כרלה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הכל בצחוק כמובן, אבל תודה רבה על האינפורמציה.
      שלוש מאות זה המון נקודות, ויש לי הרגשה שהן מעוצבות באותו טוב טעם כמו DRTA שלנו.

      מחק
    2. Thanks. So DRTA would probably be some kind of
      abbreviation of a nearby village or landmark.
      Have they stopped painting codes for "nun-tzadikim"
      now in the age of GPS? I was very bad at that - in
      fact I was looking around for Tel Aviv and ended up in
      New York.
      :-)

      מחק
  5. למי שעדיין לא הבין מדובר בעוגן של מיפוי ישראל. כלומר נקודה המדודה בדיוק רב.

    השבמחק
  6. גורו לכם מהמורה למתמטיקה, אתם העוסקים בגודלה של הנקודה!

    אבי

    השבמחק
  7. זה מה שמכונה בעגה של הכרטוגרפים "נקודת טריאגולציה" או בקיצור "נקודת טריג".
    תוכלו לקרוא על כך כאן: http://geotools.haifa.ac.il/index.php?fflag=SHOW_TERM&id=109&lang=heb

    למעשה כיום נקודות כאלה הפכו למיותרות, בגלל כלי הניווט המתקדמים (GPS), אבל כמעט כל הנקודות נותרו במקום שבו הן היו, כך שאפשר להיתקל בהן כל הזמן.

    אגב, את נקודות הטריג הראשונות מיקמו הבריטים, שהיו הראשונים לזהות את השריפה בכרמל, אה סליחה, למפות את ארץ ישראל בצורה מסודרת.

    השבמחק
  8. אגב, אם כבר זה פורסם כפוסט, אסביר למה זה מכונה "טריאנגולציה". "טרי", כידוע, זה משולש בלטינית, ו"טריאנגולציה" היא "שילוש". (חשבתם על "The holy Triangulation"?).
    "רשת טריאנגולציה", לפיכך, היא רשת קואורדינטות במרחב, שהמדידות של הקואורדינטות שבה נעשו בעזרתו של ידידנו פיתגורס, שבזכותו אנחנו יודעים כמה דברים מעניינים בנוגע לתכונות של משולשים.
    לפי פיתגורס, ברגע שידוע לנו מיקום של שתי נקודות, עם עוד קצת מדידות בהכרח ניתן לדעת את המיקום של כל נקודה שלישית ביחס אליהן (לא נחפור על כך במסגרת זו...)
    על בסיס זה "רשת הטריאנגולציה" יצרה את כל הקואורדינטות במרחב, ולשם כך השתמשה ב"נקודות טריג" שמיקומם ידוע.
    אגב, אכן תמיד וידאו שמכל נקודת טריג ניתן יהיה לראות לפחות שתי נקודות טריג אחרות, וכך לחשב את המיקום.
    נ.ב. עד שהומצא ה-GPS, שיטת הטריאנגולציה שימשה לא רק בתחום של מיפוי אלא אפילו בתחומים כמו הסלולר והאסטרונומיה.

    השבמחק
  9. נדמה לי שמרוב אינפורמציה קרטוגרפית שמעסיקה מאוד חלק מן המגיבים, הם מחמיצים את הנקודה שבה עוסקת הרשימה.
    הכותב, בדרכו ההומוריסטית, עוסק בשאלות אסתטיות, ובמקרה הזה, בחיבור שבין "נקודת הביוב הממשלית" ואתר ההנצחה (היה מעניין לדעת מה דעתו על האנדרטה של תומרקין). כל היתר לא רלוונטי.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום נחמה,
      כיוון שהעלית את הנושא, אז כן, יש לי כמה מילים לומר גם בקשר לאנדרטה.
      כמו שקשה לי עם לא מעט דברים אחרים בארץ, קשה לי גם עם אנדרטאות. גם כי לדעתי, לא לכל דבר צריך לרוץ מיד ולהקים אנדרטה, וגם כי רבות מהן די מכוערות. למרות שאלה הם דברים שדורשים הסברים ונימוקים, אני לא חושב שכאן המקום להתחיל את הדיון הזה, שהוא דיון טעון מאוד מבחינה רגשית וצורנית כאחת. ובכל זאת, האנדרטה הספציפית הזאת מגלמת בעיני בעיקר את התוקפנות והוולגריות שבהן אנחנו מצטיינים לעיתים כה קרובות, על כל המשמעויות התרבותיות, החברתיות והפוליטיות ההנלוות. כפסל, האנדרטה היא פצע בנוף.
      לפני שניגשים להעמיד יצירת אמנות בנוף שואלים שאלה פשוטה: מה עדיף, הנוף עם היצירה או בלעדיה? בדרך כלל אצלנו עונים על השאלה הזו אנשים, שלא ברור מי בחר בהם ועל מה מסתמכת תשובתם, ולעיתים קרובות התשובות שלהם לא נכונות. לפחות לדעתי (במקרה הזה זה היה רחבעם זאבי, ששמו מונצח בהמוני שלטים בכל רחבי האיזור).
      למילה 'אמנות' יש אצלנו יחס אמביוולנטי מאוד. רבים הם האנשים שבעומדם מול יצירת אמנות לא מבינים מה רוצים מהם, ובעת ובעונה אחת, מתייחסים אליה ביראת קודש. על אחת כמה וכמה לגבי אנדרטאות שמרגע שהן מוצבות במקומן, אי אפשר לגעת בהן, כי הן מצטרפות לאלתר ליתר קודשי ישראל.
      אני העדפתי לעסוק ברשימה הזאת בנקודה הממשלתית ובסמיכותה לאנדרטה, כי את זה אפשר להבין ועל זה אפשר לצחוק (מה גם שעכשיו, בזכותו של רמי נוידרפר, אנחנו יודעים שיש לה גם שם חיבה DRTA - מי אומר שלמודד הממשלתי אין חוש הומור?)

      מחק
    2. למרות שאינני מסכימה עם חלק מדבריך, אני מודה לך על התשובה ועל הכנות.

      מחק
  10. ופרט אחרון: dRTA כנראה מכוון לשיטת אחסון הנתונים המכונה "רסטר", בניגוד לשיטת האחסון "וקטור".
    "רסטר" הוא אחסון של מידע במטריצה. כלומר, טבלת ערכים שכל אחד מהתאים מקבל ערך מספרי שמייצג מה שנרצה ושנגדיר לו (צבע\גודל\גובה).
    "וקטור", לעומת זאת, הוא אחסון של מידע לפי מערכת קואורדינטות קרטזית - X ו-Y. כל אחת מהנקודות מוגדרת באמצעות ערך X וערך Y שלה.

    השבמחק
  11. ברור, נחמה. אבל אם כבר - קצת חפירות לא הזיקו אף'פם...

    השבמחק
  12. פרופ' אסא כשריום שלישי, 27 מרץ, 2012

    על המבנה בצילום כתוב שהוא של "המרכז למיפוי ישראל".
    שאלתי, אפוא, את ד"ר חיים סרברו, מנכ"ל המרכז, שהוא גם אבא-של-אשתו-של-בני-הצעיר, מה רואים בצילום. הנה תשובתו:
    "מדובר על מכסה של שוחה שבה מותקנת נקודת בקרה של הרשת הגאודטית הגאודינמית... [הסבר: ספר מדידות ומיפוי ישראל, עמ' 31-30]
    זו אחת מתוך כ-150 נקודות בקרה שהוקמו ברחבי הארץ באמצע שנות ה-90 במשותף ע"י המרכז למיפוי ישראל והמכון הגיאולוגי.
    מטרת הרשת לנטר, על ידי מדידות חוזרות אחת לכמה שנים, את התנועות הדיפרנציאליות של קליפת כדור הארץ באזורנו.
    הנקודות הוקמו על בסיס יציב, דהיינו: כשנדרש בוצע קידוח לעומק עד סלע יציב.
    גם בנקודה שצולמה בוצע קידוח לעומק של כמה מטרים והחלק שצולם הוא רק המכסה שנועד להגן על הנקודה.
    שם הנקודה [DRTA] ניתן לה עקב סמיכותה לאנדרטה (אנדרטת הבקעה)".

    לידיעת המעוניינים, אלה שטוב בעיניהם ללמוד משהו חדש של טעם מאשר להכביר מילים של סרק על משהו לא מוכר.

    אסא כשר

    השבמחק
    תשובות
    1. אני אסיר תודה לכל המגיבים המלומדים, שבחרו ברשימה שכתבתי כדי להפגין את בקיאותם בגיאודזיה (למען הגילוי הנאות, עלי להתוודות שלפני זמן רב למדתי את המקצוע הזה במשך שנתיים תמימות, והייתי גרוע מאוד).
      רבותי, הרשימה הזו איננה על גיאודזיה. מפתיע ומפליא אותי מאוד שהעידכונים הקרטוגרפיים ממשיכים להצטבר כאן. הבלוג הזה לא בנוי לרצינות שכזאת והרשימות שלי - על אחת כמה וכמה.

      אני מבקש להפנות את כולם לתגובתה של נחמה כהן. ברור שהיא מבינה בדיוק על מה אני מדבר.

      לסיום אני רוצה להוסיף שגם מבחינתי הסיפור עדיין לא נגמר, כי כבר כמה לילות אני לא ישן כמו שצריך.
      הלילה היה לי סיוט. חלמתי שאני רץ יחף במדבר ומסוק רודף אחרי. למרות שזה היה בצהריים, הם כיוונו אלי פרוז'קטור וקראו לי ברמקול לעמוד במקום ולא לזוז. התחלתי לברוח אבל הם עקבו אחרי עם הפרוז'קטור שלהם. רצתי בכל המהירות לכיוון הנקודה הממשלתית, כי זה המקום היחידי שאפשר היה להסתתר בתוכו. הרמתי את המכסה של הג'ורה ומתוכה קפץ החוצה מודד מוסמך, ששלח אלי מבט מזרה אימה ופקד: 'לך בכיוון החץ ותביא לכאן גם את הפְּסיק הממשלתי או שתקבל קנס, חבלן עלוב שכמותך'. 'אבל זאת לא נקודה מהסוג הזה, זאת נקודה מסוג אחר לגמרי...'.
      'מספיק!' הוא צעק, 'בשלשות, שמאלה פנה!'.

      התעוררתי שטוף זיעה, קמתי ונכנסתי להתקלח. להרגע.
      בתוך האמבטיה השתכשך לו תנין בגודל בינוני, וראו עליו שהוא מחכה בציפייה לפגוש אותי.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.