יום ראשון, 15 באפריל 2012

הבייגל של שפינוזה והלחם של הנביא יחזקאל

עם הרשימה הזו חיכיתי עד צאת הפסח, ועתה, כשכבר מותר להציג חמץ בפומבי, הגיעה שעתה.

א. מזון למחשבה

הרשימה על 'הנקניק של ביאליק' הזכירה לפרופ' אלן נדלר, מאוניברסיטת דְרוּ שבניו-ג'רזי, משהו פחות עסיסי אבל לא פחות משמעותי. וכך כתב לי:

I share your outrage. But you did not address a key question: Is the Naknikialik under rabbinical supervision, like the Bagel Spinoza ('It Bagels the Mind'), which is not only Kosher but Pareve? Even though the Cherem was never formally revoked, Spinoza has been officially kosher since 1988. There are many different 'flavors', and whole wheat too. How about a little story about the Spinoza Bagel for your readers

הדבר אכן עורר את תיאבוני ואת סקרנותי, ואצתי-רצתי לסניף המנהטני הקרוב למקום מגוריי של רשת חנויות המזון הידועה Trader Joe's (חנויות שמתמחות באוכל אורגני ובמזון בריאות), כדי לראות במו עיניי האמנם הוסר סוף סוף החרם על הפילוסוף היהודי-ההולנדי והאתאיסט הדגול ברוך שפינוזה.

כזכור לקוראי עונ"ש, החרם על האנטישמי הגרמני ריכארד ואגנר כבר הוסר (לפחות במסעדה חרדית אחת בירושלים), ובכן למה לא לסיים את הפרשה העגומה עם שפינוזה היהודי?

'בנדיקטוס די ספינוזה  יהודי ואתאסיט'

ואכן, מצאתי את אשר חיפשתי. שפינוזה, שפרופסור יוסף קלוזנר קרא כלפיו בשנת 1927: 'הותר החרם! סר עוון היהדות נגדך וחטאתך לה תכופר! אחינו אתה, אחינו אתה, אחינו אתה!' (יוסף קלוזנר, מאפלטון עד שפינוזה: מסות פילוסופיות, ירושלים 1955, עמ' 329-328; לימים התבטא ברוח זו גם דוד בן-גוריון), התקבל גם מנקודת מבט רבנית: הוא לא סתם 'כשר', אלא  כפי שציין נדלר  הוא גם 'פרווה'...

Food for the Brain

הכיתוב המתוחכם שמופיע על האריזה It Bagels the Mind רומז לביטוי It boggles the mind, שפירושו  לא יאומן, לא יעלה על הדעת...

ולחובבי שפינוזה האמיתי הנה דבריו של קלוזנר בספרו המצוטט לעיל:


ב. לחם עם מראה מקום

אחרי שצילמתי בהתפעלות את הבייגל של שפינוזה התברר לי שבמדף סמוך יש עוד לחם כשר שקיבל השראה מן ההיסטוריה שלנו. זהו לחם 'יחזקאל 9:4'.


ומה כתוב שם ביחזקאל, ד 9?

וְאַתָּה קַח-לְךָ חִטִּין וּשְׂעֹרִים וּפוֹל וַעֲדָשִׁים וְדֹחַן וְכֻסְּמִים, וְנָתַתָּה אוֹתָם בִּכְלִי אֶחָד, וְעָשִׂיתָ אוֹתָם לְךָ, לְלָחֶם.

יפה לא? 

הנה הלחם מקרוב, כולל יונת השלום של נח.


ג. בעלי התוספות

מולטי-שפינוזה ואלטי-שפינוזה

אמי פרי (במקרה אחותי) מסרה לי כי שפינוזה אינו רק בייגל אלא גם דגים. זאת ועוד, לא מדובר בסתם שפינוזה יחיד ובודד אלא ב'מולטי-שפינוזה', לא פחות.

השפינוזאים האלה הם ממוצא אמריקני, וגם יהודים יראי שמיים אינם מהססים להכניסם לבתיהם, להאכילם ולהשקותם.



למי שאוהב להסתכל באקווריום הנה המולטישפינוזה (ובשפת העמים: Herotilapia multispinosa) בשחייה נמרצת:



והנה מתברר שיש גם אלטישפינוזה, שהוא דג חברותי במיוחד, שוחר שלום ולא תוקפני:


3 תגובות:

  1. אסף, סוף סוף "חול למועד" ואפשר להציג חמץ בפרהסיה
    דא עקא, חיכית חיכית ובינתיים פג תקפו של "יחזקאל" (2-3 באפריל) ומה עוד ? הוא נאפה לפני הפסח, ר"ל, וזה לא יתקבל בברכה בבד"צ שלנו
    תרבחו ותסעדו, ד"ש לדודה שלי במנהטן

    השבמחק
  2. ראוי לציין , כי בסידרת הספרים "פאר הדור" על החזון איש ז"ל תוכל לקרוא כהנה וכהנה דברים "חמים" על דוד בן גוריון שנפגש עם "פאר הדור" בנוכחותו של יצחק נבון. הוא הושווה לגדול הצוררים. אבל אולי זה גם בגלל שאת ספר תרגומי המכתבים של שפינוזה הקדיש המתרגם שמואלי לדוד בן גוריון שראה בשפינוזה ובמיוחד בתורת המדינה שלו ובתורת המידות שלו סוג של חינוך חילוני במדינה שזה אך נולדה.

    השבמחק
  3. אם בראוים לציון עסקינן; עזריאל קרליבך כתב תשובה לדברי בן גוריון. [נדפסה בספר הדמיות שלו]

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.