יום שלישי, 29 במאי 2012

הכינור שחזר: ברוניסלב הוברמן, ילד הפלא מצ'נסטוכובה


גלעד גבריהו הפנה את תשומת לבי לסרטו התעודי של חיים הכט, ששודר בערוץ 2 לפני כחודש ועתה הוא זמין לצפייה במרשתת (באדיבות האתר החופשי של בני קרית חיים).

עם כל חסרונותיו  ויש גם כאלה  זהו סרט חשוב, מרגש ומרתק, שעיקרו מספר על הכנר היהודי ברוניסלב הוברמן. הוברמן היה יליד צ'נסטוכובה שבפולין (העיר הקדושה לקתולים בפולין ומקום משכנה של 'המדונה השחורה'), וכילד פלא בן תשע הדהים את ברהמס הישיש כאשר ניגן את הקונצ'רטו לכינור שלו. בשנות השלושים, לאחר עלייתו של היטלר לשלטון, הצליח הוברמן לקבץ, במהלך מרחיק ראוּת, נגנים יהודיים מוכשרים מכל רחבי אירופה, כדי להקים בפלשתינה תזמורת סימפונית שלימים תהיה התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

הסרט מפגיש סיפורים רבים שקשה להאמין שהם מתחברים, אבל זו עובדה: הוברמן וכינור הסטראדיווריוס שלו שנגנב ולאחר חמישים שנה נמצא; ג'ושוע בל, כנר יהודי מחונן וכריזמטי, שקנה את אותו כינור ועתה חוזר אתו לצ'נסטוכובה לנגן את הקונצ'רטו לכינור של ברהמס באולם קונצרטים  פולני שהוקם על חורבותיו של בית הכנסת של צ'נסטוחובה שנשרף בידי הגרמנים; סיפורו האישי של זיגמונט רולט, נער יהודי מצ'נסטוכובה ששרד את השואה, הפך לאיש עסקים אמריקני אמיד, ועתה שותף לנסיונות של החיאת התרבות היהודית בפולין; סיפורה של התזמורת הפילהרמונית הישראלית; וסיפורו הפרטי של הכט, שאמו, ניצולת השואה, גם היא בת צ'נסטוכובה.

לא צריך לחכות ליום השואה. פנו לעצמכם שעה  זה שווה!

הנה הסרט:



2 תגובות:

  1. אלי בן אהרוןיום שבת, 02 יוני, 2012

    סרט מרגש בפן האישי והלאומי.
    יישר כוח לחיים הכט על מלאכת המחשבת הזו.
    לגזור ולשמור !

    השבמחק
  2. מאוד מרגש לקבל הצצה היסטורית לאיך שהדברים התפתחו.
    בתור חובבת מוזיקה בכלל וכינורות בפרט, נהנתי לראות את החיבור הישיר בין המוזיקה, לרוח, לקשר הלאומי החזק שנרקם.
    בנסיונות להתחבר יותר למורשת שלי, אני צופה לאחרונה בהמון סרטים לצפייה ישירה בנושא הזה והפעם הסרט נגע בליבי במיוחד.

    תודה.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.