יום שני, 4 בפברואר 2013

אד קוץ' – אגדה ניו-יורקית


עוד אגדה אמריקנית הלכה לעולמה.

היום אמורה להיערך לוויתו של אד קוץ', ראש העיר המיתולוגי של ניו-יורק (בין השנים 1989-1978), אוהב ישראל מושבע, שחי ומת כיהודי נלהב וגאה.

קוץ', שלא הקים משפחה משל עצמו, ידע כי ימות ערירי ולכן תכנן את מצבתו בחייו. בדרכו האקסצנטרית רכש בשנת 2008 אחוזת קבר בבית הקברות הנוצרי, שצמוד לכנסיית השילוש הקדוש (Trinity Church) במנהטן  זהו בית הקברות היחיד במנהטן שעדיין פעיל, ולקוץ' היה חשוב לא לעזוב את השכונה! – ושם הוקמה בפיקוחו מצבתו המרגשת.

על המצבה נחרטו מילותיו האחרונות של דניאל פרל, העיתוני היהודי-אמריקני, שנרצח בשנת 2002 בידי קנאים מוסלמים בפקיסטן: My father's Jewish, my mother's Jewish, I'm Jewish (אבי יהודי, אמי יהודייה, אני יהודי), וכן, בעברית, הפסוק 'שמע ישראל ה' אלהינו ה' אחד'. בנוסף נחקק על המצבה הכיתוב שבחר קוץ': He was fiercely proud of his Jewish faith. He fiercely defended the City of New York, and he fiercely loved its people. Above all, he loved his country, the United States of America, in whose armed forces he served in World War II (הוא היה גאה באמונתו היהודית, הגן בעוז על העיר ניו-יורק ואהב בלי סוף את אנשיה. מעל הכל, הוא אהב את ארצו, ארצות הברית של אמריקה, שבצבאה שירת במלחמת העולם השנייה).

זו המצבה:

קוץ' ומזכירתו מבקרים את מצבתו (מתוך הסרט הדוקומנטרי החדש Koch)

החייל אד קוץ' בצרפת, 1944

הנה כמה קריקטורות שילוו את קוץ' בדרכו האחרונה:

ריצ'ארד קודור, 1988

קוץ' בתנועת הידיים האופיינית ובסלוגן המפורסם שלו (וולט הנדלסמן)


ניו-יורק של מעלה (וגם צפון מדינת ניו יורק)

הזמן עבר... (טיילור ג'ונס)


3 תגובות:

  1. אגב, מילותיו האחרונות של דניאל פרל הוכתבו לו על-ידי שוביו בתור ווידוי.
    קוץ' אימץ אותם בקונוטציה שונה לחלוטין: הצהרה דתית.

    יהי זכרו ברוך.

    השבמחק
  2. כשקוץ' ביקר בישראל, הציגו בפניו מארחיו את כל הצרות של המדינה. שאל קוץ': "כמה תושבים יש פה?", ענו לו מארחיו: "כששה מליון". "זה הכל", אמר קוץ', "אז כל מה שצריך פה, זה ראש עיר טוב"...

    השבמחק
  3. יהודי יקר וניו יורקי אמיתי, מזכיר לי את דברי סבי עליו השלום שאמר לי כמה קשה עבדו היהודים להקים את העיר המיוחדת הזו.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.