יום שני, 15 ביולי 2013

ברוך הבא: 'בְּלֵיל זֶה יִבְכָּיוּן וְיֵלִילוּ בָנַי'



כתב וצילם ברוך גיאן

בערב צום תשעה באב של השנה שעברה יצאתי אל שכונת מאה שערים. בדרך כלל אינני מבקר במאה שערים בשעות הלילה, וזו גם הייתה לי הפעם ראשונה שהגעתי לשם בערב תשעה באב.

הופתעתי לגלות עד כמה מוארת היא השכונה. שמתי פניי אל בית הכנסת המרכזי והתכוונתי לצלם את אווירת האבל ברחבה שמחוצה לו. לשמחתי התאפשר לי להיכנס לתוך בית הכנסת ולצלם באין מפריע.

האווירה בפנים הייתה שקטה ומיסטית. נרות בלבד האירו את חלל בית הכנסת. קשה היה לקרוא לאור הנרות הפשוטים, ובכל זאת פסוקי מגילת איכה והקינות נאמרו בכוונה גדולה. מתפללים רבים ישבו על הרצפה או על מושבים הפוכים, חלקם ישבו על מדרגות הבימה וארון הקודש.

מעניין במיוחד היה לעקוב אחרי הילדים. הללו יצרו על הרצפה מעגלים משלהם, וכמו המבוגרים קראו גם הם מספרי הקינות. ילד יפה תואר וכריזמטי, שניכר בו כי הוא בן לאחד ממנהיגי העדה, תפס מקום פרטי מתחת לשולחן וסביבו התגודדו במעגל ילדים אחרים. גם מחוץ לבית הכנסת היו ילדים ומבוגרים. מקצתם הציצו בסקרנות דרך החלונות על המתרחש בפנים, אחרים נחו על בור המים השכונתי.

צום קל.



















3 תגובות:

  1. יפה מאד!
    כיף לראות את פניה האחרים של השכונה. מי יודע אולי דווקא פנים אלו קרובות יותר למציאות מהפנים המכוערות שהתנהגות בזויה של יחידים(?)
    הוציאו לה

    תודה רבה

    השבמחק
  2. התמונות והסיפורים של ברוך תמיד מוצלחים ביותר. יש בהם הרבה רגש ואנושיות.

    השבמחק
  3. בשכונה שבה גרתי בילדותי (לב תל אביב, סביב הרחובות שינקין - בלפור ומה שביניהם) גרנו בכפיפה אחת רוב חילוני ומיעוט חרדי, בדו-קיום מופלא, מבלי שאף צד ירד לחייו של הצד השני. מרפסת מולנו (איך שרה אז שלישיית יוסי-חזקי-יונה "מרפסת מול מרפסת/ שטיחי פרס פורסת/ בדו-קיום גורסת/ זאת עיר של מרפסות" (ע. הלל/ סשה ארגוב) גרה משפחת אדלשטיין, חסידי סאטמר, לא פחות ולא יותר, ןכל שנה בערב תשעה באב, היתה המשפחה כולה יושבת על הרצפה במרפסת (בתוך הבית היה חם רצח ועל מזגנים איש עוד לא שמע אז) ולאור נרות קוראים את מגילת "איכה" בבכי תמרורים היצא מתוך הלב. אפילו אנחנו, החילוניים, שלדידנו היה הטקס הזה לא יותר מאשר ממצא אנתרופולוגי מעולם אחר,לא יכולנו שלא להתרשם מדבקותם של שכנינו במנהגיהם (וכל זאת, כאמור, מבלי לנסות לכפות עלינו דבר).

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.