יום רביעי, 6 בנובמבר 2013

על קצה הלשון: מועמדוּת לסוכנות

פעם היו מושגים – כתב לי עֹפר גביש מקיבוץ יפתח – שמספיק היה לציין את המילה הראשונה ומיד היו כולם יודעים לְמה הכוונה. 'ההסתדרות' למשל, או 'הוועד הפועל', שלא לומר 'המוסד'.

אבל הימים הללו כנראה חלפו, והיום כשאומרים 'סוכנות' כבר לא כל כך ברור על מה אתה מדבר.

בשעתו  הוסיף עֹפר – נתקלתי במודעה מטעם הסוכנות (היהודית, כמובן), שמחפשת מועמדים לשליחות בקהילות ישראל בארצות הגולה. הגשתי את מועמדותי, עברתי שורה של מבחנים ולבסוף אכן נשלחתי לאחת התפוצות.

אבל לסוכנות הזו, שפיזרה את מודעותיה ברחבי תל-אביב, אני מניח, שכבר לא אתקבל...

צולם בתל-אביב, ליד תחנת הרכבת ברחוב ארלוזורוב

ואכן, בלשון העברית יש המון סוכנויות: סוכנות ביטוח וסוכנות נסיעות, סוכנות חלל וסוכנות ידיעות, אבל עד לאחרונה רק 'הסוכנות היהודית לארץ ישראל' התנאתה בכך שהמילה הראשונה שלה אומרת הכל לכולם. וזאת על אף שלכל הסוכנויות האחרות יש 'סוכנים' (שלא לדבר על 'המוסד'), ולעיתים גם 'סוכנים כפולים', ורק לסוכנות היהודית אין סוכנים, אלא לכל היותר שליחים.

בשיטוט קצר באינטרנט מצאתי עוד כמה 'סוכנויות' שמזמינות אותנו להצטרף אליהן או להגיש מועמדות.

הנה למשל 'סוכנות' לליהוק ניצבים של TAKE 2 שתעזור לכם 'להגשים חלום':



וכאן, 'סוכנות' של סוכן ביטוח עם המון 'יתרונות'.


מסתבר אפוא שהמעוז האחרון של ימי התום הלשוני – 'הסוכנות' בה"א הידיעה ובמילה אחת – נכבש, ותכולתו נגזלה על ידי סוכנויות ביטוח, דוגמניות וליהוק ניצבים לסרטי קולנוע וטלוויזיה.


4 תגובות:

  1. האם מותר שאלה אישית
    האם אתה נין או נכד של יעקב גביש מחדרה?
    קותי רוזנפלד

    השבמחק

  2. כשראיתי את התמונה הראשונה חשבתי שאתה הולך לדבר דווקא על ה'סוכנות' הראשונה הנזכרת בשפה העברית (מלכים א, א, בף עיין שם).

    השבמחק
  3. עמנואל עמיבר, דגניה ביום שבת, 09 נובמבר, 2013

    בעקבות דבריו של עופר גביש ידידי הטוב, בעניין "מועמדות לסוכנות", נזכרתי שבשנות תרפפ"ו היו מתלוצצים ואומרים ש"ההסתדרות" היא בעלת 4 גופים כלכליים גדולים ומנופחים: "זולל בונה", "גנובה", "המשבר המרכזי" ו..."קאפוט חולים".
    גוועלד!

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.