יום שישי, 23 במאי 2014

של מי הפֶּסֶל הזה?

עיר יפה ירושלים, ויש בה גם לא מעט פסלי חוּצוֹת. לכבוד יום חגה של העיר, שיחול בשבוע הבא, הנה הצצה על כמה פְּסלים שאינם מוכרים כל כך.

אין לי מושג מי הם האמנים והיוצרים שעמלו והזיעו על הפסלים הללו, מסיבה פשוטה ומבישה: עיריית ירושלים לא טרחה לעשות את המינימום הנדרש כדי לכבד את מי שהעניק לעיר מכישרונו. לצד אף אחת מן היצירות הללו אין שילוט, שיספר לעוברים ולשבים מה שמה של היצירה שהם חולפים לידה, מי הפַּסָל שיצר אותה ומתי.

האם יש בין הקוראים כאלה היכולים לספר משהו על היצירות הללו?

א. מי מכיר את האיש שבקיר?

שדרות חיים בר-לב ליד כיכר פיקוד המרכז (צילום: דוד אסף)

ב. מי כיסה את המכונית?

רחוב דוד רמז, מול תחנת הרכבת הראשונה (צילום: דוד אסף)

ג. מי גלגל את הכדור?

אי תנועה בין רחוב התנופה לרחוב יד חרוצים, אזור התעשיה תלפיות (צילום: דוד אסף)

ד. מי נושאת את הלפיד?

רחבת ניו-יורק, משכנות האומה (צילום: ברוך גיאן)

התשובות

אדוה כהן-מגל ונתן לנדאו זיהו את פסל האיש שבקיר.

כתב נתן לנדאו:
הפסל הראשון שציינת נעשה על ידי האמנית נעה ארד-יאירי כחלק מפרוייקט nomansland, שאצר גיא ברילר והפיקה קבוצת מוסללה. הרעיון היה להביא קבוצת אמנים שיציגו עבודות המתייחסות לשטח ההפקר שבין הקו האדום והירוק ששרטטו עבדאללה א-תל ומשה דיין בסיומה של מלחמת העצמאות, ועדיין מופיע על גבי צילומי הלוויין של google earth למשל.  
בזמנו הייתי חלק מהצוות שקיבע את העבודה, ומאז יצא לי להדריך במקום לא מעט קבוצות, ששאלתי אותם את אותה השאלה: מה לדעתכם הפסל הזה מייצג? שמעתי תשובות רבות המתייחסות למיקום, לעובדה שהאיש שקוע בתוך החומה שמפרידה בין מזרח ומערב ובין יהודים וערבים. חלק מהאנשים סברו שהאיש עומד להיות מוצא להורג בקרוב, ורק קבוצה של סטודנטים ערבים מהאוניברסיטה העברית פגעה במהירות אל הרעיון שהאמנית ניסתה להעביר: הדמות מייצגת מהגר עבודה בלתי חוקי (שב"ח) – אחד מני רבים שחוצה את כביש 1 בנקודה זו בדרכו למצוא עבודה. לאחר שהוא נעצר על ידי שוטרים שנמצאים במקום, הוא נאזק ועומד סמוך לקיר עד להגעת הניידת שתאסוף אותו. 
המיקום של הפסל בנקודת המעבר בין מזרח למערב מתקשר גם לאנדרטה הסמוכה שנבנתה לזכרו של רש"ט תומר מרדכי, שנהרג  בעת שעצר בגופו רכב מחבלים עמוס בחומרי נפץ שהיה בדרכו למערב העיר. במעשה זה הציל רבים אחרים. 
אני חושב שהרעיון הכללי שמאחורי הפסל הזה מיועד לכל אותם אנשים שחושבים שכבר הבינו את ירושלים, ומזכיר להם שהעיר הזאת טומנת בחובה תמיד סיפור מורכב יותר ממה שרואים.

ברוך גיאן ועמוס נוי זיהו את פסל המכונית המכוסה, שהוא ככל הנראה מעשה ידיו של גבי קלזמר, אמן שמעדיף להישאר במסתורין.

עמוס נוי זיהה גם את פסל החירות כעבודה של האמן ז'אק זאנו מהיישוב כליל שבגליל.

התייחסות רשמית קיבלתי מהילה סמוליאנסקי, מנהלת המחלקה לאמנות פלסטית בעיריית ירושלים:
אכן כפי שענה נתן לנדאו, חבר קבוצת מוסללה, פסל האיש שבקיר, שפיסלה נעה ארד יאירי (ובעיני, דרך אגב, הוא טוב ונכון במרחב וגם מגרה למחשבה) הוקם ביזמה עצמאית של קבוצת מוסללה, המקדמת פרויקטים של אמנות במרחב הציבורי. מכיוון שהפסל לא הוקם ביזמה או בביצוע של העירייה, אלא הוא אמנות רחוב ספונטנית ועצמאית, שצמחה מן השטח, ציון שם הפסלת נשאר החלטה של היוצרת, שבחרה לא לחתום בשמה.  
לגבי יתר היצירות המוזכרות ברשימה, אעלה את הסוגיה בישיבה הקרובה של ועדת הפיסול העירונית. אכן, חשוב לציין בשם כראוי לצד היצירות, ובמיוחד חשוב למקם מחדש את הפסל הפופי הנפלא של גבי קלזמר, 'המכונית המכוסה', ולצייו את שם האמן.

8 תגובות:

  1. המכונית המכוסה היא עבודה של גבי קלזמר

    השבמחק
  2. ופסל החירות - זק ז׳אנו

    השבמחק
  3. מסתבר שיש שם לאמנים היוצרים.אולי עכשיו משהתפנתה עירית י-ם ממעשי שחיתות,קנוניות ותמיכה בחרדים(לא תעשה לך פסל ותמונה,בתי חרדים מלאים תמונות של קדושים ורבנים).אולי תפנה לציין גם את שמם על גבי הפסלים.

    השבמחק
    תשובות
    1. גליתי במאוחר את תגובתו הנבזית של אנונימי, חסר אוצץ לגלות את זהותו, שילוב של בורות ורוע

      מחק
  4. מה הפלא שעיריית ירושלים לא מצאה לנכון לתת קרדיט למי שפיסל ברחובותיה וכיכרותיה . לא היה לה ם זמן ו/או כסף למטרות אלה : ראשי העיריה אולמרט ולופוליאנסקי היו עסוקים במעשי צדקה ועשו לביתם על חשבון כולם וזה גם משתקף לעיני כל כאשר יורדים לעבבר צומת פת ומצא את ביטויו במילים "מיתחם הולילנד". חוץ מזה - הרי כתוב "לא תעשה לך כל פסל" וכו' וכו' . כידוע כתובים במקורות עוד כל מיני דברים - על עושק וגזל או על מעשר לדל ולעני אבל למי זה משנה. אולמרט ולופוליאנסקי כבר נכנסו לפנתיאון האומה ההולך וגדל בכלא מעשייהו. מי שנתן את מושכות העגלה של עיר הנצח לבן בנימינה או לחרדים שחורים משחור - שלא יתפלא כבר על כלום.

    השבמחק
  5. הזדמנות טובה לייחד פינה מתובלת ומטובלת בקשר לשיר "האיש שבקיר".

    השבמחק
  6. יש דימיון בין הפסלים של קלזמר (יש לו תעורכה גדולה עכשו בתל אביב, לדעתי) וז'אנו (שני בהוגרים של אותו מחזור בבצלאל) - העירייה הזמינה מהם את הפסלים, שהתקבלו בתגובות מעורבות של הציבור, ואחר-כך החליטה להזיז אותם מכל מיני סיבות ללא אישור האמן ובמהלך ההזזה סילקה את השלטים

    השבמחק
  7. האיש שבקיר פשוט מיצג בעייתי.
    אם המחשבה הראשונה שראיתי היתה : משהו בסגנון של מאירי איש משתין על הקיר סימן שיש כאן בעיה !

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.