יום שלישי, 23 בדצמבר 2014

למי צלצלו הפעמונים? ערב חג המולד בימק"א




כתב וצילם ברוך גיאן

בניין ימק"א, שברחוב המלך דוד 26 בירושלים (מול 'מלון המלך דוד' המפורסם), הוא מן היפים והאהובים שבבנייני העיר. הוא נבנה במשך שבע שנים ונחנך ב-21 אפריל 1933. מתכנן הבניין היה ארתור לומיס הרמון  אדריכל אמריקני שהתפרסם בכך שהיה בין מתכנני בניין האמפייר סטייט בילדינג בניו-יורק  והמוטיבים הרבים ש'צוטטו' בחלקי הבניין השונים הופכים אותו למעין 'דרשה אדריכלית'.

משני צדיו של הבניין בנויות שתי כיפות מרשימות שמקרות את בריכת השחייה מכאן ואולם הקונצרטים מכאן, וביניהן מגדל המתנוסס לגובה של כחמישים מטרים וגם הוא מסתיים בכיפה. 



בחזית, מעל הכניסה, נקבעה עבודתו הנפלאה של זאב רבן, שבמרכזה מלאך ענקי ברוח חזונו של ישעיהו: 'שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד' (ישעיהו, ו 2). מעל המלאך בולטת מרפסת ובחזיתה מגולף באבן פעמון.



השבוע, ערב חג המולד, חלפתי ליד ימק"א (כך מכנים הירושלמים את הבניין) ומראש המגדל הפתיעה אותי מוסיקת פעמונים ערבה לאוזן. נכנסתי פנימה ובלובי כבר עמד מוכן עץ אשוח חגיגי ומקושט.




אך אני הלכתי שבי בעקבות המוסיקה. פקידי הקבלה לא אפשרו לי לעלות למעלה לבדי (השמועה אומרת שמפחדים ממתאבדים), וכך מצאתי תייר אמריקני שהסכים להתלוות אליי. המעלית הביאה אותנו לקומת הפעמונים, אך שם לא מצאנו דבר. הלכנו בעקבות הצלילים, ירדנו קומה וליד הדלת המתנו עד סיומו של הפרק המוסיקלי. נקישותי בדלת נענו על ידי אִינָה, שאותה זכרתי כנגנית עוגב בכנסיית סנט ג'ורג' שבדרך שכם. אינה קיבלה את פנינו בשמחה ואף ניגנה לכבודנו כמה קטעי מוסיקה מוכרים. לכבוד חג החנוכה, וברוח האחווה הימק"אית, אף ניגנה משהו 'משלנו'...'ירושלים של זהב'.







נזכרתי כי לפני שבע שנים צילמתי באותו חדר אמן הולנדי שהתארח בפסטיבל מוסיקה שנערך בימק"א. אז גיליתי לראשונה את קסמה של מוסיקת הפעמונים.



אבל עכשיו שמתי לב לא רק לצלילים העדינים אלא גם לקושי הפיזי הכרוך בלחיצה על המקשים, הן בידיים הן ברגליים.

'הנגינה אינה כה קשה, אם אתה מיומן במלאכתך', השיבה אינה לשאלתי, והצביעה על שורה מחולקת לשניים במחברת התווים שלפניה – שורה אחת לידיים והשנייה לרגליים.





הפעמונים וכלי ההקשה שלהם הובאו לימק"א זמן מה לאחר היווסדו. על כְּלִי ההקשה, העשוי מתכת ועץ, מופיע שמו של המפעל, וכן כתובת המזכירה את המלך ג'ורג' החמישי שמת ב-1936. כלי זה, כפי שהזכיר לנו חגי אגמון-שניר, נקרא קריון (Carillon).



מעל כלי ההקשה שבו ניגנה אינה נמתחו חוטי מתכת אל הפעמונים שבקומה למעלה. עליתי לקומת הפעמונים ושם אטמתי את אוזניי והקשבתי למוסיקה, תוך שאני מביט בענבלים המקישים בפעמונים.





קומת הפעמונים מרשימה במיוחד. יש בירושלים לא מעט מגדלי פעמונים  בכנסיית הקבר ובכנסיית הגואל הלותרנית שבעיר העתיקה, באוגוסטה ויקטוריה שעל הר הזיתים ובעוד מקומות – אבל פעמוני ימק"א מתייחדים בכך, שלצד הפעמונים הגדולים יש עשרות פעמונים קטנים, ובהתאם לכך הצלילים המופקים מהם עשירים במיוחד. כדאי לשים לב גם לכותרות העמודים של חלונות המגדל בקומה זו: כולן גולפו בצורת פעמונים חינניים.




ירדתי מן המגדל הרם, הרמתי את עיני לחזית הבניין וקראתי בערבית: 'לא אלאה אללא אללה', שפירושו 'אין אלוה מבלעדי אללה' (כתובת שמתאימה גם לערבים נוצרים, שכן מוחמד אינו נזכר בה). באותו קו נחקקו גם בעברית דברי הפסוק התנ"כי: 'ה' אלוהינו ה' אחד'. ככלות הכל, בני כל הדתות מאמינים באותו אל.





על לוח הקרמיקה שבחצר הכניסה קראתי את דברי התקווה שהביע הלורד אדמונד אלנבי בטקס חנוכת הבניין, באפריל 1933: 
מקום זה – השלום שורר בו. 
יריבות מדינית ודתית תישכח, 
אחדות בין עמים תטופח ותפותח.


יצאתי אופטימי.

20 תגובות:

  1. נפלא, כרגיל. מאחר ואתה יוצא אופטימי, מצרך חסר בימים אלו,וגם בימים אחרים, אולי נלך בעקבותיך בסיורך בירושלים, אנא הודע מראש.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה אהרון.אשמח .כרגע אני עושה סיורים לקבוצות מאורגנות.אם יש לך כזו אתם מוזמנים

      מחק
  2. באירופה, הם נפוצים, אבל נדמה לי שמטורקיה עד סעודיה, כלי הנגינה הזה שנקרא Carillon נמצא רק בימקא בירושלים. את זה שמעתי מאחד ממנהלי ימקא בירושלים פעם.

    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%95%D7%9F

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה חגי על התגובה המחכימה.נחמד לחוות מוסיקת פעמונים,אם זה מהולנדי ואם זה מישראלית.נראה לי שיש ענין גובר בתחום,וימקא ירושלים עורכים קונצרטים

      מחק
  3. רשומה מקסימה ואופטימית !!

    השבמחק
  4. ברוך, רשימה נאה ומעניינת.
    תיקון קטן:
    ירדתי מן המגדל הרם, הרמתי את עיני לחזית הבניין וקראתי בערבית: 'לא אלא אללה לא', שפירושו 'אין אלוה מבלעדי אללה' (כתובת שמתאימה גם לערבים נוצרים, שכן מוחמד אינו נזכר בה).
    > התעתוק הנכון מערבית: "לא אלאה אללא אללה" (בערבית: لا إله إلّا اللّه).

    השבמחק
  5. נפלאות מצלמתך, ברוך גיאן, הם שם דבר בעיקר במחוזות ירושלים!
    יש לי ידיד ילדות ונעורים בחיפה, ("ילד" מהכיתה בבית ספר),שניגן אי פעם בעוגב. מיד אני שולחת לו את רשימתך!
    המעלית הראשונה בארץ היתה בבניין אימק"א, כמובן. הייתי פיצפונת, ביקרנו את סבתא בשכונת מקור ברוך בירושלים, ובין נפלאות ירושלים היה גם המגדל הזה. נכנסתי עם ההורים למעלית, ואיזה פחד!! היה שלג קל בירושלים באותו יום, ומן המגדל נראתה העיר כמו באגדות. זמן רב לא הבנתי איך זה קוראים לבניין ומבטאים את האותיות y.m.c.a, וגם אימק"א? מה הקשר? ואיך כל זה מתקשר לנוצרים? הכי מוזרה היתה האות c של y.m.c.a שנעשית ק בעברית!
    יופי של רשימה, אני מגיעה אליה באיחור קל, ושמחה בה מאוד!

    השבמחק
    תשובות
    1. כרמלה ,ההתלהבות שלך וזכרונות העבר מאירים כל רשימה.שבת שלום

      מחק
  6. YMCA = Young Man Christian Association

    השבמחק
  7. חשוב להזכיר את פרופ' גבי שפלר, פעמונר בתחביבו, שמידי פעם, כולל לקראת חג המולד, מנגן בפעמוני YMCA

    השבמחק
    תשובות
    1. בני אם אתה מכיר אולי תעביר לו הרשימה.אשמח אם ירצה לספר מעט.שבת שלום

      מחק
  8. מה בענין הבטחתך מלפני שבועות אחדים "לטפל" במפגע של הסתרת הנוף במרפסת התצפית של טיילת שירובר הקרובה לארמון הנציב?
    העם מחכה - ועיניו כלות.

    השבמחק
  9. אנונימי שלח לי מייל עם שמך.אפנה את התלונה למי שצריך.אתה יכול לעשות זאת באופן ישיר במוקד 106.

    השבמחק
  10. הכתובת בעברית: ה' אלהיןו [כך נראה לי חקוק!!] ה' אחד, גם היא כנראה נחקקה כאן במשמעות נוצרית!
    הם דורשים ומפרשים מקרא זה כאילו מורה על השילוש ...!
    ידועים דברי הרמב"ם שהביא זאת כדוגמה לחוסר האפשרות לומר דברים ברורים ומפורשים
    שאינם ניתניפ לפירושים מעוותים.
    והלא מקרא זה זועק את האמונה ביחוד ה'שהוא אחד ואין בלתו,
    והנה מעוותים ומשחיתים גם מקרא ברור זה כאילו מדבר בשלוש רשויות ...!

    השבמחק
    תשובות
    1. צר לי אבל תגובתך מעידה על אי הבנה עמוקה של תורת השילוש הקדוש.
      הכנסיה הנוצרית גורסת שהאל אחד הוא ולו שלושה טבעים או מופעים ("היפוסטאסייס" ביוונית), האב, הבן ורוח הקודש. שלושה שהם אחד. הדבר אולי קשה שכן על פי האמונה הנוצרית מדובר במסתורין וצדיק באמונתו יחיה, אך הרי הקב"ה הוא כל יכול שנאמר:" היבצר מה' דבר?"

      מחק
  11. תודה על הכתבה והצילומים היפים של ברוך גיאן. עד כמה שידוע לי, קיימות שלוש מערכות פעמונים כאלה בעולם: בימק"א, ירושלים, בכנסיית Riverside בניו יורק ובכנסיית Rockefeller Chapel באוניברסיטת שיקאגו. שלושתם נתרמו ע"י משפחת רוקפלר. קיימות כמובן מערכות פעמונים אחרות בכנסיות שונות.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן, מערכת הפעמונים שבכנסיית רוקפלר באוני' שיקגו מפיצה פלאותיה כל יום על הקמפוס השקט והמהורהר. בסופי שבוע מתאספים מאזינים ומזדמנים על הדשא סביב הכנסיה, וכך לצלילי פעמוניה המופלאים פגשה יפה אשתי המנוחה את מי שעתידה להיות חברתה פרופ' רבקה השמשוני (המנוחה ג"כ)

      מחק
  12. אחרי 67 הגיעה מהעיר המזרחית הארמנית גב' מרי אוהנסיאן, ובשנת 74 לערך למדתי אצלה לנגן בפעמונים קטעים של באך לאנה מגדלנה וכדומה. בימי 'החגים' אני ניגנתי בבקרים שירי חנוכה ובערבים היא נגנה שירי חג המולד. ניתן רק להצטער שבימינו עומס התנועה ברח' דוד המלך אינו מאפשר ליהנות מהצלילים "הרועפים" מלמעלה. איני יודע מה הקשר המשפחתי בין מרי לדוד אוהנסיאן אמן הקרמיקה הארמנית.

    השבמחק
  13. למגיבה למעלה, הנוקטת בשיטה הידועה, אם אתה לא חושב כמוני, זה מתוך 'אי הבנה עמוקה', בעוד שבסך הכול היא מציגה תעמולה נוצרית! טוב לי להיות בחברת הרמב"ם, ולנקוט בפסק ההלכה שלו שה'נוצרים הם עובדי עבודה זרה'!
    תגובתי באה רק להעמיד את הקוראים, שלא יתמוגגו כל כך מהאהבה ומהסובלנות הנוצרית שכביכול מופגנת ע"י חקיקת הפסוק מקריאת שמע (בשיבוש ...!), ומה שהם מבטאים הוא, כלשון הבדיחה היהודית, 'בוא נתפשר ושיהיה כבר כמו שאני אומר'!

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.