יום שני, 20 בפברואר 2017

פה ושם בארץ ישראל: גבול תחום השוטטות; מבצר ארומטי; בירתנו

א. שילוט-פואטיקה

רקפת סלע יצאה לה לטייל בטבע באזור לכיש. כמה מאות מטרים מצפון ליישוב החדש נטע (לשעבר מרשם), נמצאת שמורת טבע, אך אין בשטח שילוט שמסביר מה שמה, מה טיבה ומה יש בה. פה ושם פזורים שלושה-ארבעה עמודי שילוט המכריזים 'גבול שמורת טבע', אך הגבולות עצמם אינם ברורים כלל.


מה ששבה את לבה של רקפת היה השלט הזה, שיש לו ניחוח פואטי-פילוסופי: 'גבול תחום השוטטות'...

צילומים: רקפת סלע

ב. ארומה בשטחים

צילום: שמריה גרשוני

באחד הלילות האלה עשה שמריה גרשוני את דרכו בשומרון, ושם, מדרום להתנחלות איתמר, שזפה עינו שלט שהציבה מחלקת התיירות במועצת שומרון, שמצביע על 'מבצר ארומה' (חורבת אל-עורמה). 

ארוּמה הוא אתר תנ"כי שנזכר בספר שופטים פעם אחת בלבד: 'וַיֵּשֶׁב אֲבִימֶלֶךְ, בָּארוּמָה' (ט 41). בתרגומי התנ"ך המקובלים, כמו קינג ג'יימס, המקום נקרא Arumah, כפי שמנוקד בתנ"ך.

אז מאיפה הגיע הכיתוב Aroma?

אולי מישהו במחלקת התיירות שתה יותר מדי קפה ברשת הידועה  תהה שמריה  ואולי הוא סתם בעל חוש ריח מפותח במיוחד...

כאן, על פסגת תל עורמה, יוקם אולי יום אחד סניף של קפה ארומה (מקור: Biblewalks)

ג. בירה אחת לשני עמים

בתחרות הלא-נושאת פרסים על השם השנון, זוכה הפעם 'בירתנו', מרכז הבירה הירושלמי שברחוב ינאי...

צילום: טובה הרצל

5 תגובות:

  1. אני נפעם משמה היפה של המטיילת - רקפת סלע.

    השבמחק
  2. כנראה גבעות גומר
    http://www.inature.info/wiki/%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%AA_%D7%92%D7%91%D7%A2%D7%95%D7%AA_%D7%92%D7%95%D7%9E%D7%A8

    השבמחק
  3. תודה, על ההתייחסות לשמי, לי אין חלק בכך אלא להורי ובמיוחד לאבי שבחר לעברת את שם משפחתו. ולאודי לא מדובר בגבעות גומר, שנמצאות מערבה ודרומה לנטע, (שים לב שלא כתבתי שמורה כי זו שמורה מוצעת וכל כללי שמירת הטבע לא חלים עליה, אבל הרט"ג ממהרים לסמן במפת סימון השבילים, וגורמים להטעיית המטיילים). השלטים נמצאים בגבעה שצמודה מצפון ליישוב, (בצמוד לגבעה שכתוב עליה טור א נימר)

    השבמחק
  4. קשה לקבל שהאינטרפטציה של המלך ג'יימס היא הנכונה. התנך לא מנוקד ולכן הניקוד בשורוק הוא אינטרפטציה. במחלוקת בין חכמי איתמר לבין חכמי המלך גיימס אני נוטה לקבל את הראשונים. על כל פנים הכתובת בעברית נכונה.

    השבמחק
    תשובות
    1. המחלוקת אינה בין "חכמי איתמר" ל"חכמי המלך ג'יימס" אלא בין חכמי איתמר לחכמי טבריה, חכמי המסורה והניקוד היהודים שניקדו את התנ"ך לפני למעלה מאלף ומאתיים שנה על פי מסורת שהייתה בידם.
      אם אתה מקבל את ה"אינטרפטציה" של חכמי איתמר אתה דוחה את המצוי בניקוד המקובל של התנ"ך.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.