יום שלישי, 28 במרץ 2017

בורא מיני מזונות: זיתים מהגולן הספרדי; פרווה חלבי; טינקרבל

א. רמת הגולן שבספרד

גאווה ישראלית. שמן זית כתית מעולה של זיתי רמת הגולן.

גם ישראלי וגם איכותי, והכל מאדמת הבזלת השחורה והפורייה של רמת הגולן. מה יש לדבר? 'ארץ זֵית-שמן ודבש'.

צילומים: דוד אסף

טוב, לא ממש.

כשמסתכלים על התווית שמאחורי הבקבוק מתברר ששמן הזית הזה מגיע בכלל מסביליה שבספרד (ואפילו היבואן גר במודיעין).

אולי גם בספרד יש איזו רמת גולן?


ב. פרווה חלבי כדת וכדין

מאיר דויטש מירושלים רכש בשופרסל את השוקולד החלבי הזה, ולאחר שהיטיב את לבו נפנה גם לעיין באותיות הקטנות שעל העטיפה.



וכך כתב לי:
שוקולד חלב המכיל מוצקי חלב – מינימום 30%, מוצקי קקאו – מינימום 72%, אגוזי לוז שלמים – 21%, אגוזי לוז טחונים – 2%. חיברתי יחד ויצא 125%. הכיצד? האם אגוזי לוז מכילים חלב או קקאו? האם קקאו מכיל חלב או אגוזי לוז? כיצד הצליחו להכניס 125% ל-100% שוקולד?  
השוקולד מיוצר בשוויץ אבל הוא בהשגחת הרב רלב"ג מארה"ב. האם ההשגחה היא בשלט רחוק? האין רבנים בשוויץ שיכולים להשגיח על הכשרות מקרוב? האין הכשר כזה דורש 'דרשני'?  
ההשגחה הנעשית ממרחק כה רב ממקום הייצור הביאה את הרב לייצר את שוקולד החלב בקו ייצור מיוחד 'שהוכשר לפרווה כדת וכדין'. איני בקיא גדול בהלכות כשרות ובדיני השגחה פרטית וכללית, ולכן עלי לשאול: מדוע טרחו להכשיר את קו הייצור לפרווה כאשר בעצם מייצרים עליו מוצר המכיל חלב בכמות שאינה בטלה בשישים? האם עצם ייצור השוקולד על פס ייצור פרווה הופך את שוקולד החלב לפרווה? לשם מה היה על הרב רלב"ג להטריח עצמו ולבוא מארה"ב לשוויצריה כדי להכשיר את פס הייצור כדת וכדין? 
נשאלת השאלה: האם בכלל יש לבית החרושת הכשר? אם כן, מי הוא המשגיח שם, האומנם זה הרב שיושב בארה"ב?  
'באישור הרבנות הראשית לישראל'  מה בדיוק היא מאשרת?  
מעניין לדעת אם אפשר לסמוך על כל מה שנכתב על עטיפת השוקולד  ההכשר, תכולת השוקולד ואולי גם הערכים התזונתיים – או אולי כל מה שנכתב הוא הבל והטעייה של הצרכן...

ג. ואיפה פיטר פן?

צילום: דן גרינשטיין

מתברר שהשם הספרותי טינקר בל הוא לא המצאה של מגדל הפִּלְפלים הישראלי ממושב שדה משה. זן המיני-פלפלים 'טינקרבל' בכלל נולד בהולנד והוא עלה לארץ כבר בשנת 2006.

לא נותר אלא לחכות לפיטר פן שיכין סלט מהאגדות.



13 תגובות:

  1. לא לחינם מפרסמים בערוץ הראשון את שמן הזית הישראלי ומוסיפים אזהרה מפורשת משמנים מזויפים שמקורם בספרד!
    גם מאיטליה מייבאים "שמני זית" שטעמם "משופץ ומשופר".
    רצוי מאד לקנות את השמנים שנושאים את תווית האיכות של ענף הזית במועצת הצמחים.
    המחירים של השמנים המיובאים אינם כל כך זולים, אך איכותם כמעט תמיד נופלת מאיכות השמנים המיוצרים בישראל ונושאים את התווית.
    שמן זית טוב חייב בין השאר, להיות שמן צעיר, שגילו פחות משנה אחת מיום יצורו, שימו לב.
    הקונים אינם יכולים לבדוק את איכות השמנים המיובאים, הדעת נותנת שהעובדה שהם כמעט תמיד יותר זולים אינה מלמדת על נדיבות המוכרים והסתפקותם במועט.

    השבמחק
    תשובות
    1. האם צריך להבין מדברי מוישה ששמן זית ישראלי הוא ״כשר״ ולעומתו שמן זית מחו״ל הוא ״מזוייף״?
      מי שהיה בטורקיה, איטליה, צרפת או ספרד (אלה יצרניות השמן הגדולות) יודע שאף אחד לא שמע על השמן הישראלי כי הוא בטל בשישים (או אולי בשישים אלף). לשמן הזית מישראל יש תכונה ייחודית שכן מחירו גבוה בכ 30% משמן הזית באירופה. מחיר זה מושג ע״י מכסי מגן ומכסות ייבוא שמוטלות על הצרכן הישראלי שכמובן מקבל בברכה את המיסים האלה, שכן הם ״מגינים״ על היצרן הישראלי. השמן הספרדי הגיע ״מרמת הגולן״ כי כיום אין מספיק שמן זית ישראלי. כדי לספק את הביקוש פיזר משרד החקלאות מכסות ייבוא שמחולקות בין מקורבי השוק. סתם יבואנים מהשורה לא מקבלים אותן. עד מתי ישלם הצרכן הישראלי את המיסים הדרקוניים האלה? אולי כאשר לא יהיו יותר חקלאים ישראלים. כיום אחוז גבוה של החקלאים הם בגיל הפנסיה ומי שעובד במטעי הזיתים הם תאילנדים.
      באשר לזיוף שמן זית, זו אכן בעיה, והיא משותפת לכל יצרני השמן והצרכנים בעולם, שכן אין דרך להבחין בין שמן זית אמיתי למזוייף.

      מחק
  2. כמו השמן שאין לדעת אם הוא אמתי או לא, כך גם לענין הפרווה, חלבי, בשרי, יש המשימים על עצמם כובע של חרשים, (א טייבער היטל) ויוצאים מתוך הנחה שהחלב אינו חלב, והבשר אינו בשר, ואין שום בעיה.

    ואפרופו בשר וחלב: הרי כל העינין הזה נובע מהאיסור *לא תבשל גדי בחלב אמו*. והאיסור הזה נזכר בתורה שלוש פעמים; אחת לאיסור בישול -ככתוב, שניה לאיסור אכילה, ושלישית, לאיסור הנאה. מכאן היו כאלה שהסיקו מכך, שהיות שהאיסור *לא תנאף* מופיע רק פעמים, הרי שהם רק לאסור בישול ואיסור אכילה. איסור הנאה לא נכלל. 😉

    השבמחק
    תשובות
    1. שם המשחק - כסף לרמאיםיום שישי, 31 מרץ, 2017

      ההפרשים במחירים (שמן זית, שוקולד ומה לא) נובעים מדבר אחד - מן הרמאות המתמשכת מזה שנים של "משגיחי הכשרות", שרק לאחרונה פורסם שכאלה קיימים בתחומי מדינת היהודים 18 אלף (או יותר, הגוזלים מכספי הצרכן הישראלי .

      מחק
    2. לי אין בעיה של בשר וחלב: אינני אוכל פגרים של בהמות ועופות ואינני משתמש במוצרי חלב או בביצים. לפיכך המטבח שלי כשר מאד מאד מאד.

      מחק
  3. חברת שקדיה גבע נפרדה מבעלות קבוצת גבע שבעמק כבר ב-2004 ולפעילותה מאז אין כל קשר לקבוץ (קבוצה). לכן כל הסתמכות על המותג או המוניטין של גבע (הקשור במוחנו לגבעתרון ולחינניות הארצישראלית השורשית) אין לו מקום בקשר למוצרי החברה.

    השבמחק
  4. בושה וכלימה אחזתני לראות שאין הכותב יודע? הרי בוודאי שבספרד יש גולן!!! כ-45 ק"מ +- מהעיר היפה סנטיאגו דה קומפוסטלה בירת חבל גליסיה, אזור מלא עצים ומטעי זתים וכרמים.ואגב אזור שנמצאו בו שרידים יהודיים מהתקופה שלפני הגירוש.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן,
      וברור שכל עקרת בית שקונה את ה"שמן מרמת הגולן" יודעת את הנ"ל, ולא חושבת לרגע שמדובר בגולן השוכן מעל לכינרת...

      מחק
  5. Regarding the chocolate. Note that Rabbi Yosef Ralbag died years ago. If he gives the hechsher, he does so from the yeshiva shel ma'lah. If his son, Aryeh Ralbag, gives the hechsher, many people would not trust it. See Rabbi Ralbag's firing from the rabbinate in Amsterdam and other unhappy posts about him in a Google search

    השבמחק
  6. בנוגע לשמן, זה כבר דובר בכלי תקשורת. בעל החברה שאכן פעם יצרה ברמת הגולן, טוענת שמותר להם לשווק שמן מיובא כשמן רמת הגולן, כשם מותג. ולא כמקום ייצור השמן. ( לאחרונה פנה אליהם אחד ממדורי הצרכנות באיזה עיתון וכך ענו לו)

    בנוגע לשוקולד, נא לקרוא. כיום מקובל לציין רכיבים בשוקולד. כלל מוצרי קקאו בשוקולד נטו. ורק בו, 72% כלל מוצקי חלב בשוקולד נטו 30%, אגוזים הם באחוזים מכלל הממתק. חלוקה זו מצויה בממתקים רבים, אחוזים בשוקולד ( מוצקי חלב, קקאו)מוצגים בשוקולד נטו, והשוקולד עצמו הוא אחוז מסוים מן המוצר. באזור 70% ויותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. אז צריך לחשב אחוזים של אחוזים...

      מחק
  7. גם שמן הזית של יד מרדכי ("משנת 1936"!), שמסתתר מאחורי גילוי נאות כביכול "...בנוסף, אנו עובדים עם מגדלים ממדינות נוספות ובעיקר מיוון וספרד, אשר להם זנים ייחודיים..."

    חג כשר ושמח!

    השבמחק
  8. לעניין כשרות השוקולד השופרסלי, הפניתי הבוקר שאלה על כך לרבנות הראשית לישראל וזו תשובתו של הרב יצחק כהן-ארזי, מנהל מחלקת יבוא ברה"ר:

    ראשית אני מתפלא על השאלה לגבי הרב רלב"ג, כי יש הרבה גופי כשרות שמושבם בארה"ב ומעניקים כשרות בכל העולם, כמו הOU או הOK או הכK או סטרK!!!!!יש לכל האירגוני כשרות נציגים בכל העולם ויש להם לחלק מהם ומתוכם הרב רלב"ג נציג קבוע בארץ. נכון שהרב רלב"ג נפטר מלפני כמה שנים, אבל בנו כבוד הרב אריא רלב"ג שליטא ממלא את מקומו גם בכשרות וגם בבית דין שם כך שהכל בסדר. בנוגע לכיתוב ע"ג המוצר זה טעות דפוס שתקנו ביצור אחריו והמוצר כמובן חלבי לאוכלי אבקת חלב נוכרי.


    הרב ארזי
    מנהל מחלקת יבוא

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.