יום חמישי, 24 באוגוסט 2017

פרנסות של יהודים: נהגת חרדית; דרוש כהן; שרוולים ורשתות

א. נהגת חרדית

כלל ראשון בכלכלת שוק: אם יש ביקוש, יהיה גם היצע.

מהתמונה שצילמה עירית עמיאל בשכונת בית הכרם בירושלים ברור שיש ביקוש לנהגות מונית חרדיות ורויטל לוי אינה היחידה. ואכן, מתברר כי יש נשים חרדיות שמעדיפות לנסוע עם נהגת ולא עם נהג. מעניין למה...

ירושלים (צילום: עירית עמיאל)

ב. השלמת הכנסה (לכהנים בלבד)

קצת מטושטש אבל הרעיון ברור.

צולם זה לא מכבר בבית כנסת הגר"א בשכונת שערי חסד בירושלים. בניסיון להשיג תמונה חדה יותר התברר כי המודעה הורדה. כנראה שהמשרה כבר נתפסה...

ירושלים (צילום: נתי רון)

ג. שרוולים בגימטריה

האם כדי להזמין את השרוולים של ניסן רחמים צריך לדעת גימטריה, כלומר, לדעת מה הערך המספרי של 'שרוולים'?

כנראה שלא. מדובר בשיטת חיוג שבאמצעותה ניתן להתקשר ליעד על ידי הקלדת שמו. כנראה שזה לא תמיד עובד, כי ליתר ביטחון לניסן רחמים יש גם מספר חיוג רגיל.

רעננה (צילום: גדעון נח)

ד. נפל ברשת

בעכו העתיקה מתנוסס השלט הענקי הזה (לחיצה על התמונות תגדיל אותן):

עכו (צילום: ניר אורטל)

כתב לי ניר אורטל:

בשנת 1969, כאשר נשאלה לאה גולדברג לשם מה נכתבים שירים ליריים בדורנו, היא ענתה:
וּמַה לַּעֲשׂוֹת בְּסוּסִים בַּמֵּאָה הָעֶשְׂרִים? 
וּבָאַיָּלוֹת? 
וּבָאֲבָנִים הַגְּדוֹלוֹת 
שֶׁבְּהָרֵי יְרוּשָׁלַיִם?

בעולם שכולו מרושת, שבו כולנו קונים ברשתות מזון, קפה, פארם וריהוט, שבו כולם עושים נט-וורקינג וגולשים ללא הפסקה ברשת, מה עושים ברשת אמתית? 

התשובה העצובה: סוגרים פֶּרְגוּלוֹת (או פירגולות) ומרפסות...

13 תגובות:

  1. עד כמה שאני זוכר, יש בעיה הלכתית לכהן להשכיר עצמו תמורת תשלום, למילוי חובותיו ככהן (והחובה כאן - ברכת כהנים). כהן המסייע ב"בית הגורנות" כדי שיתנו לו תרומה, "מחלל" את כהונתו. ועוד יש לתמוה על מודעה מוזרה זו, שכן יש דיון האם מצווה על הכהן לברך ,או שאף המתברך מן הכהנים קיים מצווה, (חידוש הוא שחידש בעל ספר "חרדים", שגם המתברכים נכללים במצווה) ומסתבר שהמודעה משקפת להיטות לזכות בברכות כשלעצמן (מתוך אמונה שלמה בכוחן), יותר מרצון עז לקיים מצוות ה', שכאמור מוטלת ביסודה על הכהן, ובהעדרו - אין חובה ואין מצווה

    השבמחק
    תשובות
    1. במחילה, עירבת כמה נושאים. הבעיה של כהן המסייע בגרנות היא שבעל הגורן נותן לו את מתנות הכהונה בתור שכר עבודתו, הרי הבעלים נקרא משחית ברית הלוי והכהן נקרא מחלל, שכן ביזיון הוא שמתנות כהונה ינתנו בתור שכר, ונמצא הבעלים חוסך באמצעותם שכר פועל. אבל כאן לא מדובר על מתנות כהונה אלא על שכר טירחה. ואין כאן כל חילול.
      זה נכון שאם הכהן נמצא בבית הכנסת עליו לברך גם ללא שכר, אבל על טרחתו לבוא לבית כנסת מסויים אין כל שמץ של איסור או חסרון.
      האמונה בהשפעה הטובה של הברכה (ולכן מוכנים לשלם עליה) אינה קשורה לחידושו של החרדים.

      מחק
    2. לדעתי, גם תשלום כספי בעבור מצווה המוטלת על הכהן (ללא מתנת כהונה בצידה) כגון ברכת כהנים, יש בה משום חילול קדושת הכהונה והחובות המסתעפים ממנה, כי כל עירוב של "מסחרה" בעבודת הקודש- פסולה, ומחללת את קדושת העבודה (להוציא, מתנות כהונה שהתורה במפורש זיכתה לכהן "חלף עבודתו". אשר לטענה שלא מחוייב להגיע מרחוק ולברך,אכן כך! ואולם משבא וטרח, אין לו פיצוי כספי,ואינו יכול להתנות שיברך רק אם ישלמו לו. (וכל פרשת "בני עלי" תוכיח,שעל ידי התנהגותם "ניאצו האנשים את מנחת ה' ".לא טענתי שזה ממש "כהן המסייע בבית הגורנות", אלא מעין זה, ובמפורש ציינתי שהלהיטות אחר בירכת כהן, יותר משהיא משקפת: חרדה לשיטת "החרדים", ולקיום מצווה, היא משקפת אמונה בהשפעתה הטובה של הברכה, על המתברך.

      מחק
  2. לענ"ד "נהגת מונית חרדית" זה תרתי דסתרי. בקושי אפשר להתיר לאשה לנהוג ברכב (בעיה חמורה של צניעות)ובוודאי שאין להתיר לה לנהוג במונית זו גם בעיה של צניעות וגם של "שררה".
    אני לא הייתי משתמש בשרותיה ללא אישור משמרת הצניעות

    השבמחק
    תשובות
    1. שומר קדושת האשה25 באוגוסט 2017 בשעה 9:23

      מה שברור כשמש המדברית של ערב הסעודית = להזכירכם ~ בערב הסעודית אסור באיסור חמור (עריפת ראש או סקילה כעונש!!!) לאשה לנהוג ברכב כלשהוא- בין ייתר ה"סיבות"=== פגיעה בלתי נמנעת באברי הרביה של האשה וגו'), אז לפחות בישראל ה"מתקדמת" מותר לאשה לנהוג ואפילו במונית טפו=טפו=טפו

      מחק
  3. שאלה:
    ההוא ממס' החיוג שרוולים, האם הוא קשור לניסן ורחמים משיכון ב'?

    השבמחק
  4. הירידה על ניסן בעל ה'שרוולים' אינה הוגנת.
    לא מדובר כאן בגימטריה אלא באותיות המופיעות לצד
    המספרים בצגי הטלפון, שיטת פרסום מספרים ידועה.
    ואם איני טועה לשם כך הוטבעו האותיות על הצג.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה צודק.
      זו נפילה קטנה של העורך.
      אך אתקן אותך לגבי משפט הסיום.
      האותיות משמשות בעיקר לכתיבת הודעות.

      מחק
  5. לגבי אשה נהגת ראה בהערה 114 ובשולי הגליון כאן:
    http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15928&st=&pgnum=263

    השבמחק
  6. תגובה למגיבים:
    כמי שהצטרף לק"ק זו של עונג שבת רק לפני חודשים ספורים, עלי להתוודות שאני מוצא בתגובות הקוראים עניין רב. חלקן מלמדות ומרחיבות דעת, יש כאלו המשעשעות ובעלות הומור, מצאתי אפילו סתמיות ומטופשות. אז מה? אין רע באף אחת מהן כל עוד הן מקבלות את תכני האתר ותגובות הקוראים בהבנה וחיוך. לגבי דידי, כמעט בכל דבר אפשר למצוא זוית של הומור ואף הומור שחור (למעט אבל פרטי על מות אדם). תודה למי שכותב, מוציא ומביא את תכני האתר וכמובן לכל המגיבים.

    השבמחק
  7. נהגת מונית חרדית מוצאת פרנסה מנסיעות מעיר לעיר. יש נשים שלא חשות בנוח וחוששות לאיסור הלכתי בנסיעה בשעת ליל בכביש בין עירוני.
    רוב נהגות חרדיות לא מעוניינות בנסיעות עירוניות.
    אגב, זהו מקצוע לא חדש בכלל.

    השבמחק
  8. לדעתי השרוולים הם דליי הפלסטיק שנכנסים אחד בשני ומשמשים לפינוי חומרי פסולת הבנין מדירות בשיפוץ. זה מה שמצויר במודעה. כל מה שנשפך מהשרוול יורד בסוף למכולה שגם היא מוצעת במודעה. לדעתי אין לכל זה שום קשר לא לשיטות חיוג מסתוריות ולא לגימטריה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם תבדוק על צג הטלפון שלך תווכח כי בהקשה על אותיות המילה 'שרוולים' קיבלת את המספר המבוקש.
      ש =7 ר =7 ו =2 ו =2 ל =5 י =5 ם =4.
      אכן זה לא מיסתורי, ובודאי לא גימטריה.
      שבוע טוב.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.